Σε “πολύ παλαιότερο άρθρο μου”:http://blog.versutia.net/294/kali-tileoptiki-dimosiografia-en-elladi είχα αναφερθεί στον Κούλογλου ως ένα από τα καλά δείγματα τηλεοπτικής δημοσιογραφίας στην Ελλάδα. Δυστυχώς πρέπει να τον διαγράψω από τη λίστα.
Έχω πάψει από τον καιρό να τον παρακολουθώ γιατί έβρισκα τις εκπομπές του πολύ μεροληπτικές. Με αφορμή όμως “ένα post”:http://gmargari.wordpress.com/2007/06/06/metallagmena-2/ που βασίζονταν σε απόσπασμα εκπομπής του έψαξα να δω πόσο βάσιμοι είναι κάποιοι από τους ισχυρισμούς του.
Τα απολέσματα ήταν εξόχως απογοητευτικά. Στο “επίμαχο video”:http://www.youtube.com/watch?v=_u_pSHLDGCA παρουσιάζεται η μαρτυρία του ερευνητή Arpad Pusztai πως γενετικά τροποιημένες πατάτες προκάλεσαν σοβαρά προβλήματα υγιείας σε πειραματόζωα. H «αποκάλυψη» φαίνεται πως προκάλεσε αρκετό θόρυβο στη Μ. Βρετανία, τουλαχιστόν αρκετό για να χοροπηδάνε ως μπαλαρίνες με λευκές στολές οι ακτιβιστές της Greenepeace στα χωράφια.
“Στην εξεταστική επιτροπή”:http://www.publications.parliament.uk/pa/cm199899/cmselect/cmsctech/286/9030801.htm που συστάθηκε για να διερευνήσει το θέμα αποδείχτηκε πως όσα μεταδόθηκαν από τα media και υπονοούνταν από τις δηλώσεις του Pusztai ήταν από ανακριβή ως αναληθή. “Στο τελικό συμπέρασμα”:http://www.rowett.ac.uk/press/OVERVIEW.html αναφέρεται πως τα δεδομένα των πειραμάτων δεν υποστηρίζουν τον ισχυρισμό για επιδείνωση της υγιείας των πειραματόζωων. Ο ίδιος “παραδέχεται”:http://www.publications.parliament.uk/pa/cm199899/cmselect/cmsctech/286/9030805.htm στις καταθέσεις του πως υπήρχε επικοινωνιακή αποτυχία και πως τα πειράματα δεν είχαν δεχτεί peer review.
Στο ντοκυμαντέρ του Κούλογλου δεν αναφέρεται τίποτα από όλα αυτά. Αντίθετα, υπονοείται πως ο Pusztai έπεσε θύμα σκοτεινών κύκλων (πολιτικοί, πολυθνικές κτλ) που του έκλεισαν το εργαστήριο.
Επειδή η εκπομπή του προβλήθηκε πολύ αργότερα από το παραπάνω συμβάν που έλαβε χώρα την περίοδο από το 98 εως το 99, μπορεί να συμβαίνει τό ένα από τα ακόλουθα: είτε εσκεμμένα απέκρυψε τα συγκεκριμένα στοιχεία για να δώσει τον αντι-ΓΤΟ τόνο στην εκπομπή του είτε δεν έψαξε καθόλου. Όποιο και από τα δύο να συμβαίνει τον κάνουν ένα κακό δημοσιογράφο.
Θα σου πρότεινα να στείλεις ένα email στον Κούλογλου και να του θέσεις αυτά τα ερωτήματα. Δεν πιστεύω ότι το έκανε σκόπιμα, μάλλον πήρε ένα έτοιμο ξένο ντοκιμαντέρ και δεν έκανε την απαραίτητη έρευνα για τυχόν ανακρίβειες.
Σε παρακαλώ μπορείς να μου δείξεις αυτή τη λίστα; Διότι η δικιά μου είναι απελπιστικά άδεια…
Νομίζω ότι εσύ είσαι επιλεκτικός τώρα με τις πηγές. Η έρευνα του Pusztai κρίθηκε επαρκής ώστε να δημοσιευτεί στο Lancet που είναι ένα από τα πιο έγκυρα ιατρικά περιοδικά. Η δημοσίευση έγινε παρά τις πιέσεις στο περιοδικό και με αυξημένο αριθμό reviewers. Άρα από πουθενά δεν προκύπτει ότι δεν υπήρξε peer review (ούτε από τον σύνδεσμο που παραθέτεις). Έχει γίνει τεράστια συζήτηση για το αν τα πειράματα του Pusztai ήταν ακριβή, αλλά αυτό που αποσιωπάται είναι ότι ο Pusztai (που από όσο είδα θεωρείτο αυθεντία στην μελέτη των λεκτινών πριν το συμβάν) ουδέποτε ισχυρίστηκε ότι τα πειράματά του ήταν καταληκτικά, αλλά ότι δικαιολογούσαν περαιτέρω διερεύνηση (που έκτοτε και παρά τον θόρυβο δεν έχει γίνει!). Ισχυρίζεται (και δεν έχω δει κανέναν να τον διαψεύδει) ότι ο έλεγχος κάθε μίας από τις ΓΤ τροφές είναι ανεπαρκέστατος και βασίζεται σε έρευνες που είτε κάνουν οι ίδιες οι εταιρείες ή τις χρηματοδοτούν – στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων. Η αντίδραση του ερευνητικού κέντρου και η άνευ προηγουμένου προσπάθεια σπίλωσης του Pusztai είναι εξαιρετικά ανησυχητική και αποτελεί επί της ουσίας προειδοποίηση για όποιον θέλει να κάνει έρευνα μελλοντικά στο θέμα.
Πρόσεξε: δεν λέω (και φυσικά δεν λέει και ο Pusztai) ότι τα ΓΤ προϊόντα είναι όλα επικίνδυνα. Καθόλου. Λέω ότι αν το 5% είναι, δεν μπορούμε με τις παρούσες διαδικασίες να το εντοπίσουμε.
Σχετικοί σύνδεσμοι:
Κριτική των πειραμάτων του Pusztai.
Συνηγορία.
Wikipedia.
SciAm.
Πιθανώς υποστηρικτικά αποτελέσματα.
Παρεμφερή ανησυχητικά αποτελέσματα.
@talos
Εξαιρετικά καλοδεχούμενοι οι σύνδεσμοι που παραθέτεις.
Όσον αφορά το peer review αναφέρομαι στο χρόνο δημοσίευσης των αποτελεσμάτων. Όπως παραδέχεται ο ίδιος στην κατάθεσή του (δες ερώτηση 128 και 131) έδωσε τα αποτελέσματα στον τύπο πρώιμα. Το δε Rowett Institute είναι πολύ κατηγορηματικό και ισχυρίζεται πως ο Pusztai έδωσε στον τύπο αποτελέσματα τα οποία ποτέ δεν υπήρξαν (δες σημείο 5 εδώ).
Το θέμα μου πάντως στο post δεν είναι αν Pusztai έχει απόλυτο δίκιο ή άδικο άλλα πώς καλύπτεις σαν δημοσιογράφος το θέμα.
Αν έχεις δει ολόκληρη την εκπομπή και δε γίνεται πουθενά αναφορά – τουλάχιστον – στο σχετικό debate, έχεις απόλυτο δίκιο (έστω κι αν βρίσκω τον τίτλο λίγο αυστηρό). Αν όχι, το segment που είδαμε στο YouTube μπορεί κάλιστα να είναι μέρος μιας άψογης κάλυψης του θέματος. Έψαξα να βρω την εκπομπή στα ιντερνέτς αλλά τζίφος.
Σε κάθε περίπτωση, kudos (και στους 2) για το ψάξιμο.
@yorgos
Έχεις δίκιο, ξέχασα να αναφέρω πως συμπτωματικά είχα δει ολόκληρη την εκπομπή. Όσον αφορά τον Pusztai, είμαι σίγουρος πως δεν αναφέρεται τίποτα άλλο.
Θυμάμαι πως υπήρχαν απαντήσεις και από κάποιον εκπρόσωπο εταιρείας ΓΤΟ στην Ελλάδα. Η συντριπτική πλειοψηφία όμως του χρόνου ήταν αφιερωμένη στις αρνητικές συνέπειες των ΓΤΟ. Θυμάμαι χαρακτηριστικά πως μεγάλο κομμάτι της ήταν αφιερωμένο στην καταστροφή φτωχών αγροτών στην Ινδία επειδή καλιέργησαν ΓΤ βαμβάκι.
Γενικά, η εκπομπή ήταν 99% αντί-ΓΤΟ. Ακόμα και αν υπήρχε δήλωση κάποιου υπέρ των ΓΤΟ μετά έδειχνε κάποια στοιχεία για να την ανατρέψει.
Υπάρχει πάντως μια περίληψη της εκπομπής.
Eκπομπές του μπορείτε να βρείτε στο greek-movies.com στην ενότητα “shows”.
Ο εν λόγω δημοσιογράφος, είναι πάρα πολύ μεροληπτικός. Δείτε για παράδειγμα την εκπομπή του για το Λίβανο και θα με καταλάβετε…